Viola Mariner

Viola Mariner

Sólistka baletu SND.

Q: Pamätáš si kedy si prvýkrát videla baletne predstavenie?

A: Nepamätám si presne koľko som mala rokov, asi šesť, ale viem, že to muselo byt predstavenie Luskáčik vo viedenskej štátnej opere.

Q: Bola to láska na prvý pohľad alebo bola tvoja cesta k baletu komplikovanejšia?

A: S baletom som začala keď som mala šesť rokov, Mama ma dala do baletnej školy u nás v meste, nech mam pohyb a pekne držanie tela. Bavilo ma to a celkom rýchlo sa moja učiteľka rozhodla že by som mala cvičiť so staršími. Nemôžem povedať že to bola láska na prvý pohľad, ale určite ako niečo čo mi prišlo prirodzene a bolo mi blízke. Od malička som si vymýšľala divadelné hry a pohyb bol spôsobom sa vyjadriť. Ako skoro každé dieťa som chcela byť aj učiteľkou alebo veterinárkou, ale potom jeden deň sa ma pýtala Mama či by som sa nechcela ucíť balet v profesionálnej škole vo Viedni a moja odpoveď bola áno, môžem to skúsiť. Takže, nebola to láska na prvý pohľad, ale určite som sa sama rozhodla že chcem ísť touto cestou a nakoniec je to láska. Balet je veľmi takže povolanie a bez lásky k tomu umeniu by človek nedokázal vydržať všetko “čo si balet pýta”.

Q: Čo je úplne 1 vec v baletnej škole ktorú sa budúca baletka musí naučiť?

A: Ja si myslím že to je disciplína, balet ma veľmi striktne požiadavky, fyzické ale aj psychické, a bez disciplíny by sa nedali splniť tieto požiadavky. Jasné že dieťa na balet musí byť predisponovane ale keď sa nenaučí disciplínu a koncentráciu, možno aj štipku oddanosti, tak aj najväčší talent nemá šancu.

Q. Pôsobíš v SND vo viacerých predstaveniach, ktoré z nich je pre teba to naj?

A: Áno, odtancovala som ich už pár, ale pre mňa najkrajšia skúsenosť bola postava Júlia v balete Romeo a Júlia. Nikdy som nechcela byt “baletná princezná”, ružovú som od malička nemala rada a vždy v baletoch ma zaujímala viac ta “zla postava”, postavy s charakterom, ktoré vedeli viac ako sa milo usmievať, ako som už spomenula, ja som vždy niečo chcela vyjadriť pohybom. Milujem na balete byť niekým iným, ktorý ma počas tancovania čo povedať, a tak Júlia ma krásny vývoj. Na začiatku je nevinne dievča, ktoré o svete nič netuší až kým sa zaľúbi do Romea. Zrazu zistí že život je hrozne komplikovaný a že nemá na výber. Vyrastie z nej žena ktorá je pripravená pre lásku obetovať všetko a na koniec aj život. Shakespearov najväčší príbeh lásky stvárniť na javisku bol pre mňa sen a ten sa mi par rokov dozadu splnil.


Q: Venuješ, venovala si sa joge. Dokonca si certifikovanou lektorkou. Je to v príprave na baletne predstavenia pre teba plus, vnímaš benefity jogy aj v tomto smere?

A: Určite áno, Joga pre mňa má veľký benefit. Joga ma naučila lepšie vnímať svoje telo, ako je prepojene ako funguje mimo baletu a aj dýchanie. Určite používam Jogu na to, aby som svoje telo “vrátila do pôvodného stavu”, balet žiada veľmi neprirodzene a extrémne postavenie tela a s cvičením jogy sa viem uvoľniť ale aj posilniť, aj keď musím povedať že treba cvičiť jogu, keď človek je veľmi flexibilný ako ja, s rozumom lebo aj v joge človek sa môže dostáť do veľmi extrémnych pozícii, ktoré, nesprávne vykonané, môžu mať opačný efekt. Ďalšie pozitívum jogy je, že cvičenie je ten čas sa vrátiť k sebe, moje povolanie vyžiada sa neustále prezentovať a na joga podložke patri moja energia mne a nie divákovi 😉

Q: Nedávno som v FT čítal o takej silovej príprave baletiek prebiehajúcej v posilňovni. Samozrejme s tým bola spojená aj regenerácia. Máš aj ty takéto skúsenosti? Je takáto príprava možná a sú takéto podmienky reálne aj v strednej Európe?

A: Áno, konečne prišiel čas v ktorom si “stará dáma balet” dopustila že nie je iba umením ale aj športom a že tanečníci potrebujú starostlivosť o telo tak isto ako každý iný vrcholný športovec. Zranenia a opotrebovane tela sú v balete často výsledok nesprávnej prípravy a nedostačujúcej regenerácie. Mam s tým veľa skúsenosti, nie len raz som bola zranená, ale od momentu že som začala cvičiť a rehabilitovať v posilňovni s kondičným trénerom, ma každé zranenie posunulo vpred! Vyšla som silnejšia a rozumnejšia a teraz už dlho (klopkám si) som netrpela ničím vážnym. Snažím sa zakomponovať silový a koordinačný tréning do môjho týždňa a aj regenerácie, ako na príklad masáže, skúsim dať priestor, bohužiaľ je nás pracovný rozvrh taký plný že to nie je ľahké. Tak že áno, súhlasím s inteligentnou silovou prípravou tanečníka na 100%, jasné že vzhľad baletného tanečníka musí byt zachovaní, ale netreba sa báť cvičením v posilňovni. Myslím si, že aj v strednej Európe sme na dobrej ceste, že dozrel čas a rozum, si vážiť “materiál” tanečníka. Pevne verím že, vhodná príprava a mat k dispozícii tím fyzioterapeutov a trénerov, tak ako to je už úplne normálne pre tanečníka na západe, bude čoskoro neodmysliteľnou súčasťou aj u nás.

Q: Strava a pohyb sú nerozlučná dvojica. Ako je to pri baletnej príprave? Predpokladám že telesná váha je striktne sledovaná vec.

A: Áno súhlasím, strava a pohyb sú nerozlučná dvojica, ale tak isto ako silová príprava, fyzioterapia atď. si len teraz pomaly nájdu svoju cestu k tanečníkom, tak isto si myslím je to stravou. Je to stále veľmi osobná vec a každý tanečník si rieši stravovanie podľa seba. Balet ma veľmi prísnu estetiku a často sa stane, hlavne u žien, že sa od malička vybuduje veľmi zvláštny vzťah k jedlu. Nie jedna tanečníčka si prešla nejakým spôsobom poruchu príjmu potravy, nech je stihla a ľahká. Myslím si že by bolo na čase aj týmto smerom, zmeniť pochopenie. Tak isto ako u športovcov by nám, tanečníkom, správne stravovanie mohlo len pomôcť udržať štíhlu líniu bez hladovania a zároveň vylepšiť výkon. Ja osobne nejedávam mäso už 14 rokov a skúšam sa stravovať čo najzdravšie, ale musím povedať že ťažko odolám sladkým veciam 😉

Q: Je počas predstavenia čas na pitný režim? Predpokladám že na stravovanie logicky nie.

A: Pitný režim je veľmi dôležitý počas tancovania celkovo, nielen počas predstavenia. A tak isto ako s jedlom je to aj s pitným režimom, každý ako to cíti. Určite musíme piť počas predstavenia a asi náročnosť výkonu je rozhodujúcim faktorom koľko a kedy. Pri ťažkom “večere” ja sa často spolieham na isotonicke nápoje, ale potrebujem k tomu určite aj čistú vodu. Viem že niektorí kolegovia sa napijú energetickými nápojmi, ale ja si osobne myslím že to nie je zrovna najlepší nápad.

Q: Veľa sa hovorí o ideálnom veku pre balet na vrcholovej úrovni. Existuje niečo ako ideálny vek alebo vrchol za ktorý už telo jednoducho vekom nemôže ísť?

A: Ideálny vek podľa mňa nie je, každý vek má svoje výhody a nevýhody. Mladý tanečník má výhodu mladého tela, pružne svaly, väčšia sila a rýchlejšia regenerácia, ale zas po par rokov odtancovaných, tanečník naberal skúsenosti, jeho tancovanie je rozumnejšie a ide možno aj viac do emocionálnej hĺbky. Kedysi sa hovorilo že baletná kariéra končí v 35 ke, ale v dnešnej dobe s lepšími možnosťami čo sa týka starostlivosti, sa vek ukončenia kariéry posunulo hore a častejšie ľudia tancujú až do 40 ky. Mám kolegyňu ktorej chýbajú iba par rokov do 50 ky a stále stojí na špičkách, obdivujem ju. Koľko tanečník vydrží je veľmi individuálne, balet je náročný nielen fyzicky ale určite aj psychicky a k tomu sa pridá určitá dávka šťastia, napríklad, či človek má stabilne miesto alebo či ostane celkom bez vážnych úrazov.

Q: Aké možnosti sú pre profesionálnu baletka po skončení vrcholovej baletnej kariéry. Je výučba nových baletných zverencov a zverenkýň tou ideálnou cestou ak je túžba zostať pri balete naďalej?

A: Možnosti sú, ako som hovorila na začiatku, tanečníci majú jednu veľmi dobrú vlastnosť, vedia byt disciplinovaní, a tak si nájdu aj cestu. Ale nie je to ľahká cesta, lebo často od malička nepoznáme nič iné ako balet, a keď príde rozlúčka s baletom, o to viac ešte nečakane to môže byť veľmi ťažké. Veľa tanečníkov ostane po ukončení kariéry vo “fyzickej brandži”, stanu sa z nich tréneri, učitelia pilates, jogy, gyrotonics, poradcovia zdravej výživy atď. lebo pohyb a práca s telom je nám blízka. Ale určite sa nájdu aj taký ktorý zmenili profesiu úplne. Byť baletným učiteľom nemusí byť pre každého ktorý chce ostať v kontakte s tancovaním ideálnou cestou, lebo je potrebne na toto povolanie vyštudovať vysokú školu a nie každý má predpoklady, napríklad byt dennodenne s deťmi. Sú iné možnosti ako bývalý tanečník môže ostať spojený s baletom, niekto si nájdu lásku na choreografovanie a iný ostanú pracovať v divadle, ako repetitor alebo inšpicient pri predstaveniach, alebo v manažmente.

Close Menu